Vlašský ořech jako lék i pochutina

Na archeologických nalezištích se našly stopy po vlašském ořechu, které jsou starší víc než 8000 let. O stromě ořešáku, na kterém tyto plody rostou, se píše už na hliněných destičkách, které popisují pěstování v Semiramidiných zahradách. Kulturní ořešák pochází pravděpodobně z Kavkazu a Malé Asie. Jeho používání a rozšíření vede z Egypta do Řeka a potom do Říma. Římští vojáci ho velice rádi vysévali na území, která dobyli a tím se pravděpodobně zasloužily o jeho rozšíření. Dnes patří mezi nejpěstovanější stromy světa a je známý v mnoha variantách a s různě velkými plody.

listy a nezralé plody ořešáku

Latinské jméno stromu je odvozeno od boha Jupitera, kterému byl zasvěcen.  Jedna z legend hovoří o tom, že o strom se zasloužila bohyně Artemis, která proměnila jednu z dcer Diona s pomocí kouzel právě v ořešák, aby ji ochránila před láskou ke špatnému muži.
Vlašské ořechy mají asi 70 % zdravého https://www.firmy.cz/detail/618395-jmp-studio-zdraveho-spani-valasske-mezirici-krasno-nad-becvou.html tuku obsahujícího omega-3 mastné kyseliny. V plodech najdeme železo, selen, zinek, hořčík, měď, draslík, sůl kyseliny listové, vitamín E, B1 a B6.
Už naše babičky věděly o prospěšnosti těchto ořechů, a proto je sušily a od podzimu do léta pojídaly několik jader denně. Pouhých 5-8 jader denně výrazně snižuje cholesterol.

čerstvé zdravé plody

Vlašské ořechy jsou vhodné pro děti ve vývoji, pro rekonvalescenty po nemoci a pro lidi trpící únavou. Příznivě působí jako prevence proti cévním a srdečním chorobám. Regulují krevní tlak, mají antioxidační účinky a zpomalují příznaky stárnutí. Zlepšují stav ledvin, plic a tlustého dřeva. Podporují chuť k jídlu. Patří mezi energeticky hutné potraviny, které člověka rychle zasytí, proto jsou oblíbené u lidí, kteří drží diety. Přítomnost zinku ovlivňuje růst vlasů, stav pokožky, nehtů a sexuální potenci.
Listy jsou využívané v léčitelství na výrobu dezinfekčních nálevů, obkladů na čištění pleti a odvary mírní pocení nohou.
Výtažky z nezralých plodů mají až 40 x více vitamínu C než pomeranč. Podle některých vědců je jako potravina hodnotnější než maso.
Ořechy skladujeme usušené ve skořápce anebo vyloupané, nejlépe v chladnu. Jdou i zamrazit nebo zalít medem. V kuchyni se využívají především k výrobě moučníků nebo pro zpestření pomazánek a salámů.